ده نکته ساده و کاربردی برای فروش موفق با فراگیری مهارت کارگروهی
برای تجربهی فروش موفق لازم است مهارتهای مختلفی را فرابگیریم. یکی از این مهارتها، کارگروهی است.
یکی از تاکتیکهای مدیران با تجربه برای داشتن فروش موفق، تشکیل تیم فروش و انجام آن به صورت کارگروهی است. آنها با تقسیم وظایف و تعریف مسئولیت افراد با توجه با تواناییهایشان، میتوانند رشد بهتر و سریعتری در روند فروش داشته باشند.
این تیم ممکن است از هر تعدادی تشکیل شود. مثلا تیم تنیس دو نفره است و تیم فوتبال را یازده نفر تشکیل میدهند. اما اهمیت یک تیم فروش به اهداف استراتژیک گروه و مجموعه ارتباط پیدا میکند. صرف نظر از تعداد، تیم فروش خوب نیازمند کارمندان باهوش و مشوقهای کافی است.
ده نکته مهم در کارگروهی برای داشتن فروش موفق
کلید اصلی موفقیت برای هر استارتاپ،، انجام کارها به صورت گروهی است. معنی گروه، یعنی تعدادی افراد برای رسیدن به یک هدف مشترک در کنار یکدیگر فعالیت میکنند. هر تیم فروش در کارگروهی باید یک سری نکات را رعایت کند تا تلاشهایش جواب دهد و نتیجه درست را دریافت کند.
۱. بازدیدهای مشترک: قرار دادن افراد به صورت جفت، در کار فروش باعث بهبود نقاط قوت و قوی ظاهر شدن در نظر مشتری میشود.
۲. پاداش مشترک: مشخص کردن پاداش برای همۀ افراد تیم، تلاش اعضای تیم را برای رسیدن به هدفی که برایشان تعریف شده دوچندان میکند.
۳. جوایز تیمی: عددی را به عنوان درصد پاداش برای تیم در نظر بگیرید. برای بالا بردن انگیزه افراد این فاکتور بسیار مهم است. در صورت رسیدن به هدف، چند درصد از درآمد به تیم تعلق بگیرد. البته جریمه هم باید به صورت گروهی تعریف شود تا همه برای جبران خسارت وارد شده به شرکت دخیل باشند.
۴. شناخت دستیارها: در تیمهای ورزشی زمان تمرینها افراد قابلیتهایشان را نشان میدهند و اینطور نقشها تعریف میشود. مثل نقش پاسور در والیبال. شما هم در تیم فروش این نقشها را بشناسید و از استعداد افراد در جایگاه درست بهره ببرید.
۵. انگیزههای سرپرست: در کارگروهی مدیران فروش میتوانند افراد برتر را در میان تیم فروش شناسایی کنند. ارزیابی درست افراد با معیارهای درست و کارآمد باعث میشود از میان افراد گروه یک نفر را به عنوان سرپرست استخراج کنید.
۶. سرگرمی در گروه: یک تیم فروش زمانی در کارگروهی موفق میشود که اعضای آن را افرادی با کارکردهای خاص تشکیل داده باشند. اعطای پاداش تیمی به افراد به صورتی که جنبۀ سرگرمی داشته باشد، برای افراد گروه جذاب است. مثلا مهمانی نهار یا شام به فرد موفق در کار فروش.
۷. رهبری مشترک: مدیران فروش، خود به تنهایی همه چیز را نمیدانند. به اشتراک گذاشتن دانش افراد در کارگروهی مزیتیست که تیم فروش از آن بهره برده است. «به اشتراک گذاشتن اطلاعات افراد در تیم نقطۀ قوت کار تیمی آنهاست.»
۸. باشگاه تیمی: فروش موفق راهیست دنبالهدار که نتایج مثبت آن همچنان ادامه خواهد داشت. کار تیمی و به اشتراک گذاشتن دانش و استعداد افراد باعث رشد شخصیتی آنها شده و علاقۀ افراد برای انجام کارها به صورت گروهی بیشتر میشود و به آنها اعتبار میبخشد.
۹. وظایف نماینده: اگر مدیران فروش وظایف فردی را به هم تیمیهای مربوطه واگذار می کنند، آنها نیز به قالبیتهای هم تیمیهایشان وارد میشوند. آنها آگاهانه مسئولیت تصمیم گیری خود را به همراه مسئولیت پاسخگویی، به عملکرد اعضای تیم تغییر میدهند.
۱۰. کیفیتِ تمام: میزان فروش و سود، تنها ملاکهای ارزیابی افراد در کارگروهی نیستند. کیفیت کار قطعا ماندگارتر است. روابط درست با مشتری و نگهداری مشتری، نتیجۀ کار تیمی بوده و قطعا شایسته تقدیر است.
در فروش، هر چیزی قیمت خودش را دارد. قیمت اجناس فروخته شده کاملا مشخص است. اما کارگروهی چیزی است که قیمت ندارد. تیمهای تشکیلدهنده هزینههای فروش را بهصورت مؤثر و عالی توزیع میکنند، بنابراین پاداش دادن آنها در ازاء بازده، حس خوب تجارت را به وجود میآورد.
نگه داشتن یک تیم فروش درگیر و با انگیزه، کار اصلی مدیر فروش است. تیمها صرفاً یک خوشه یا گروه نیستند. آنها از لحاظ استراتژیک شکل کارگردان را دارند. برای اینکه بتوانید بک تیم فروش خبره را تشکیل دهید شتابزده عمل نکنید.
منبع:bazaracademy.ir |