زندگینامه کارل بنز بزرگترین تولید کننده خودرو

زندگینامه کارل بنز بزرگترین تولید کننده خودرو
در این مقاله شما را با زندگینامه کارل بنز ( CARL BENZ ) ، بزرگترین تولید کننده خودرو آشنا می کند. کارل بنز نخستین شخصی بود که تولید خودرو تجاری را به همه ی دنیا معرفی کرد. او میراثی ماندگار به اسم مرسدسبنز از خود بهجای گذاشت. کارل فریدریش بنزمهندس اهل کشور آلمان و طراح موتور و اتومبیل بود که در تاریخ بهاسم مخترع نخستین خودروِ گازوییلی شناخته میشود.
اگرچه اشخاص دیگری هم در همان زمان فعالیت کارل، روی طرحهای شبیه ماشین فعالیت میکردند، کارل نخستین نفری بود که پتنت خودرو را به اسم خود ثبت کرد. پتنتهای دیگر او، همگی در مسیر ساخت اتومبیلهای تجاری بودند که یکی از مهمترین آن اختراع ها، موتور احتراق داخلی مخصوص خودرو بود.
مخترع نخستین اتومبیل تجاری تاریخ، در سال ۱۸۸۵ اولین خودرو خودش را به اسم Motorwagen به همگان معرفی کرد. خودرو کارل دارای ۳ چرخ بود و با استفاده از فرمان برای چرخ جلو حرکت میکرد.
بار موتور گازوییلی ۴ زمانه و مسافران این خودرو را چرخهای عقبی متحمل میشدند. بنز علاوهبر این خودرو، اختراعات بسیار مهم دیگری مانند سیستم کنترل سرعت خودرو، شعلهورکردن سوخت با کمک جرقههای باتری، شمع خودرو، سیستم کلاچ، تعویض دنده، رادیاتور آبی و کاربراتور نیز در کارنامه اختراعاتش دارد.
کارل بنز شرکت خودروسازی اش را با نام Benz Company بنا کرد که وارثانی مانند دایملربنز و مرسدسبنز و دایملرکرایسلر دارد. او قبل از مرگش، انفجار صنعت خودرو و افزایش زیاد استفاده از آن در سال ۱۹۲۰ را شاهد بود؛ رخدادی که خودش بهنوعی آغاز کنندهی آن به حساب می آمد.

زندگینامه کارل بنز از تولد و تحصیل
کارل بنز با نام کامل کارل فریدریش مایکل وایلانت در سال ۱۸۴۴ در کارلسروهه به دنیا آمد. اسم مادرش جوزفین وایلانت و پدرش یوهان جورج بنز بود . یوهان لکوموتیورانی بود که وقتی کارل ۲ سال داشت در حادثهی قطار ازدنیا رفت. کارل بعد از مرگ پدرش، و به دلیل احترام به او کارل فریدریش بنز نامیده شد.
بعد از مرگ پدر، بنز همراه با مادرش با فقر و سختی زندگی میکردند؛ ولی مادر بنز تمام تلاشش را میکرد تا پسرش ادامه تحصیل دهد. بنز در مدرسهی محلی در کارلسروهه درس میخواند و از همان دوران کودکی، استعداد بسیار بالای علمی خود را نشان داد. او در ۹ سالگی به مدرسهی علمی موسوم به Lyzeum تحصیل کرد.
کارل بنز برای ادامهی رشته مورد علاقه اش، به دانشگاه پلیتکنیک رفت و زیرنظر فردیناند رتنباخر آموزش های لازم را دید. از زمینههای لازم برای تمرکز تحصیلات بنز، قفلسازی بود؛ اما بعد از مدت زمانی راه پدرش را ادامه داد و به شغل مهندسی لکوموتیو علاقه مند شد. بنز در سال۱۸۶۰ و در ۱۵ سالگی، در آزمون وردی دانشگاه کارلسروهه در رشتهی مهندسی مکانیک قبول شد و برای ادامهی تحصیلات به آنجا رفت. این دانشجوی باهوش و بااستعداد بسیار جوان، در ۱۹ سالگی از دانشگاه فارغالتحصیل شد.
CARL BENZ
زندگینامه کارل بنز
در طول سالهای تحصیل، بنز با کمک دوچرخه به دانشگاه میرفت و در همان دوران با بررسی ساختار این وسیلهی نقلیه بهفکر ساخت کالسکهی بدون اسب افتاد. او بعد از تحصیلات دانشگاهی، ۷ سال را به فراگیری فنون و مهارتهای ساختوتولید در شرکتهای گوناگون گذراند. البته، او در هیچیک از شرکتها احساس راحتی نداشت و با فرهنگ آنها کنار نمی آمد .
آغاز فعالیت کاری و اختراعات کارل بنز
در زندگینامه کارل بنز میخوانیم که سالهای تمرین و کارآموزی کارل بنز در صنعت مکانیک، با طی کردن دو سال فعالیت شغلی در چندین شرکت گوناگون مهندسی مکانیک در کارلسروهه آغاز شد. سپس، به مانهایم رفت و در جایگاه مهندس نقشهکش در یکی از شرکتهای تولیدکنندهی ترازو بهکار مشغول شد.
در سال ۱۸۶۸، بنز به فورتسهایم رفت تا در شرکت پلسازی Gebruder کار کند. درنتیجه، مسیر او به وین و شرکتی فعال در صنعت آهن منتهی شد. بنز در ۲۳ سالگی از دانشگاه فارغالتحصیل شد و چندین کسبوکار گوناگون را امتحان کرد. کارل بنز بعد از سالها فعالیت در شرکتها و صنعتهای گوناگون، بالاخره در ۲۷ سالگی و در سال ۱۸۷۱، با همکاری اوت ریتر کارگاه مکانیکی در مانهایم راهاندازی کرد.
از دیگر زمینههای کاری آنها، عرضهی مواداولیهی ساختوتولید به کارگاههای دیگر بود. نام کارگاه بنز ابتدا Iron Foundry and Mechanical Workshop بود که بعدها به Factory for Sheet-Metal Working تغییر کرد. سال ابتدایی شروع کار، کارگاه بنز، با شکست های بسیار بزرگی همراه بود و مقامهای مختلف محلی به شکل های مختلف شرکت آنها را با مشکلات مختلفی روبهرو میکردند.
درنهایت بنز سهم ریتر را در شرکت خریداری کرد و هزینه ی آن را به کمک سرمایهای پرداخت که بهمناسب نامزدی از پدر همسرش دریافت کرده بود. کارل بنز ( CARL BENZ ) بعد از مستقل شدن در کسبوکار، با وجود همه ی مشکلاتی که سره راهش بود طراحی و توسعهی موتور را در دستورکار خود قرار داد. او برای بالا بردن درآمد، کار روی پتنتهای جدید را در سال ۱۸۷۸ آغاز کرد. و اول تمام تمرکزش را بر روی طراحی موتور ۲ زمانهی گازی گذاشت .
اساس کار او، طراحیهای نیکولاس اوتوبرای موتور ۴ زمانه بود. قبل ازآن، اوتو برای ثبت پتنت طراحیاش اقدام کرده بود که نتوانست موفق شود. طراحی موتور ۲ زمانهی بنز در سال ۱۸۷۸ به اتمام رسید و پتنت نیز در سال ۱۸۷۹ ثبت شد.

بنز
و یکی از نکاته قابل توجهی که خلاقیت و هوش بنز را بیشازپیش در بین مخترعان و فعالان صنعت نشان میداد، تلاش او برای ساخت موتور ۲ زمانه بود. خلاقیتی که او در مسیر طراحی موتور خود اجرا و به ثبت رساند سال ها بعد به استانداردی برای تولید موتورهای ۲ زمانه تبدیل شد و در زندگینامه کارل بنز نقطه تاثیر گذاری بود.
او بهسرعت بعد از ثبت پتنت موتور ۲ زمانه، پتنت سیستم های مربوط به کنترل سرعت را ثبت کرد و بعد ازآن، نوآوریهایی مانند سیستم احتراق با جرقهی باتری، شمع، کاربراتور، کلاچ، سیستم تعویض دنده و رادیاتور آبی را به لیست اختراعات خود اضافه کرد . آغاز مشکلات بنز در صنعت، از وقتی بود که بانکها او را مجبور کردند شرکتش را بهطور رسمی و بهعنوان شرکتی بسیار بزرگ با هزینههای هنگفت به ثبت برساند. در حقیقت او مجبور شد شرکای تجاری خود را افزایش دهد.
بههمینعلت کارل با امیل بوهلر، عکاس و برادر تاجر پنیرش، وارد شراکت شد. درنتیجه شرکت بهصورت سهامی و به اسم Gasmoteren Fabrik Mannheim در سال ۱۸۸۲ به ثبت رسید .بعد از سهامیشدن نخستین شرکت، کارل بنز از آن رفت. کارل بنز بعد از احداث شرکت سهامی جدید، از وضعیت شرکت ناراضی نبود. او تنها ۵ درصد از سهام مالکیت را در دست داشت و مقام محدود مدیریت اجرایی را حق خود نمیدانست. بدتر از همه، ایدههایی که در مراحل طراحی پیشنهاد میداد، اغلب به آن توجه نمیشد. مخترع آلمانی درنتیجه در سال ۱۸۸۳ از آن شرکت خارج شد.
شرکت Benz و اختراع نخستین خودرو تجاری
در ادامه زندگینامه کال بنز می خوانیم که او بعد از ترک شرکتی که خودش آن را احداث کرده بود، به سرگرمی همیشگی زندگیاش، یعنی تعمیرات دوچرخه برگشت. او به کارگاه تعمیری مک رز و فریدریش ویلهلم اسلینگر در مانهایم رفت. این ۳ نفر در سال ۱۸۸۳ شرکتی با هدف تولید ماشینهای صنعتی با نام Benz & Company Rheinische Gasmotoren-Fabrik احداث کردند که اغلب به اسم Benz & Cie شناخته میشد.
آنها خیلی سریع شرکت خود را توسعه دادند و بعد ازاستخدام در حدود ۲۵ کارمند و کارگر، ساخت موتورهای گازی را آغاز کردند. این شرکت تازه احداث شده فرصت طراحی زیادتری را برای بنز فراهم میکرد و او زمان بیشتری برای توسعه بخشیدن به کالسکهی بدون اسب صرف میکرد. علاقه شدید بنز به دوچرخهها سبب شد در طراحیهای دیگر خود، از اصول اولیهی دوچرخه برای ساختن اتومبیل هایش استفاده کند که سبب ساخت خودرویی با موتور ۴ زمانه و کنترل شبیه به دوچرخه در چرخهای عقب شد. توان حرکتی اتومبیل کارل با کمک دو زنجیر به محور عقب منتقل میشد.
کارل بنز طراحی را در سال ۱۸۸۵ به اتمام رساند و اولین نمونه از خودروِ سوختی خود را تولید کرد. اسم خودرو خود را Benz Patent Motorwagen گذاشته بود که در نوع خود اولین محسوب میشد. درواقع، طراحی او برخلاف نمونههای قبل، تنها کالسکهای موتوردار نبود و نوآوریهای گوناگونی در آن بخ کار برده شده بود. بههمین علت، خیلی ها بنز را مخترع نخستین اتومبیل با ساختار جدید و امروزی میدانند.
استقبال اولیه از موتورواگن بنز خیلی چشمگیر وقابل توجه نبود. تماشاگرانی که مراحل آزمایش خودرو بنز را مشاهده میکردند، عموما تصادفهای گاهوبیگاه آن را مسخره می کردند که بهعلت سختی و دشواری کنترل ماشین رخ میداد. پتنت موتورواگن درنهایت در سال ۱۸۸۶ ثبت و شمارهی پتنت DRP-37435 و عنوان «اتومبیل سوختی» برای آن انتخاب شد.
نخستین آزمایشهای موفقیتآمیز موتورواگن در سال ۱۸۸۶ و در جادههای عمومی صورت گرفت. بنز سال بعد Motorwagen Model 2 را به تولید رساند که درمقایسهبا نسل قبل، بهبودهای زیادی داشت. در سال ۱۸۸۷، نسخهی سوم اتومبیل بنز نیز با چرخهای چوبی به بازار عرضه شد.
نخستین خودرو تجاری تاریخ
بنز بعد از آزمایشهای موفقیتآمیز روی نسخههای گوناگون اتومبیلش، فروش آن را آغاز کرد. او نام Benz Patent Motorwagen را برای محصولش برگزید و بهنوعی افتخار فروش نخستین خودرو تجاری تاریخ به اسم او به ثبت رسید . دربارهی نخستین خریدار محصول بنز در زندگینامه کارل بنز اطلاعات زیادی موجود نیست و فقط گفته میشود که او در بیمارستانی روانی کار میکرده است.
خریدار دوم Parisian Emile Rogerنام داشت که نسخهی سال ۱۸۸۸ بنز را خریداری کرد . او تأثیر فراوانی بر موفقیتهای آتی بنز گذاشت. تجاریسازی و فروش نخستین خودرو افتخار کارل بنز می باشد . راجر از مدتها قبل موتورهای بنز را با گواهی کارل تولید میکرد. او در سال ۱۸۸۸ تصمیم گرفت اتومبیلهای بنز را نیز به خطتولید خودش اضافه کند. درواقع، راجر خیلی از خودروهای بنز را در ابتدا در فرانسه تولید میکرد.
یکی از علت ها آن بود که اهالی شهر پاریس در آن دوران ثروتمندتر بودند و خیلی از آلمانیها توانایی خریدن اتومبیل را داشتند. خریداران نخستین محصولات بنز مانند اکثر کاربران اولیهی خیلی از محصولات نوآورانه، با مشکلات مختلفی روبهرو بودند. یکی از آن مشکلات اصلی، تهیهی گازوییل بود که در آن دوران تنها از داروخانه و بهعنوان محصول پاککننده خریداری میشد. درنهایت مقدار بسیاری از این سوخت نیز دردسترس عموم قرار نمیگرفت .
نسخه ی اولیهی موتورواگن قدرت خیلی زیادی نداشت و برای بالارفتن از شیب ها فقط باید آن را هُل میدادند.
برتا بنز، که همسر کارل بود، از کسانی بود که تأثیر فراوانی در شهرت رسیدن و حتی بهبود اتومبیلهای بنز داشت. همسر کارل بنز در سفر های تاریخیاش، چند عیب اصلی خودروهای همسرش را رفع کرد. او در مسیر، از داروخانههای بینراهی گازوییل می خرید و علاوهبر آن، تعدادی از مشکلات فنی خودرو را خودش در هنگام حرکت رفع کرد و شب به مقصد رسید. برتا در طی تلگرافی رسیدن خودش را به همسرش اطلاع داد. که امروزه، این رویداد تاریخیملی با حضور خودروهای کلاسیک جشن گرفته میشود.
نسخهی سوم از نخستین اتومبیل بنز در نمایشگاه بینالمللی شهر پاریس درسال ۱۸۸۹ نمایش داده شد و به شهرتی جهانی رسید و تا سال ۱۸۹۳، حدود ۲۵ موتورواگن به تولید رسید .

توسعهی کسبوکار
کارل بنز ( CARL BENZ ) بعد از رونمایی خودروهای انقلابیاش، با درخواستهای بسیار زیادی برای موتورهای احتراق داخلی روبهرو شد. او کارخانهی خود را در مانهایم توسعه داد و در سال ۱۸۸۶، ساختمانی را در منطقهی Waldhofstrasse بنا کرد. و در سال ۱۸۹۹، تعداد کارمندان شرکت بنز به ۴۳۰ نفر رسید و در سالهای پایانی قرن نوزدهم، یکی از بزرگترین شرکت خودروسازی دنیا بود.
بعد از توسعه بخشیدن به چند محصول اولیه، برنامهی تولید انبوه اجرا شد. توسعه و پیشرفت کسبوکار بنز یک بار دیگر او را مجبور کرد سهام شرکتش را بفروشد. خودروسازی او که در سال ۱۸۹۹ به سازمانی بسیار گسترده تبدیل شده بود، دو شریک جدید به تیم مالکیت خود اضافه کرد. شرکای جدید، یعنی فریدریش فونفیشر و جولیوس گانس، مدیر جدید بخش تجاریسازی، به بنز پیشنهاد کردند که خودروهایی ارزانتر و مناسب برای اکثر مردم تولید کند.
Victoria و Velo
در زندگینامه کارل بنز بیان شده است که او در سال ۱۸۹۳، خودروِ جدید و ارزانترش به اسم Victoria را به بازار عرضه کند. این محصول جدید برای حمل ۲ مسافر مناسب بود و با موتور ۳ اسببخار تولید میشد. که این محصول با فروش ۴۵ دستگاه در سال ۱۸۹۳، به موفقیتی نسبی رسید.
CARL BENZ
کارل بنز
در سال ۱۸۹۴ بود که طراحی خودروهای بنز بار دیگر بهبود پیدا کرد و اینبار خودرویی به اسم Velo به بازار عرضه شد. تیراژ تولید این خودرو جدید،در آن دوران تیراژی رکوردشکن به حساب می آمد . از سال ۱۸۹۴ تا ۱۹۰۱، حدود ۱۲۰۰ دستگاه خودرو Velo تولید شد که لقب نخستین خودرو تولید انبوه تاریخ را به اسم خود کرد.
نخستین کامیون تاریخ در شرکت بنز طراحی و به تولید رسید . در سال ۱۸۹۵، این محصول معرفی شد و بعدها، شرکت NetPhener از برخی قطعات آن برای ساخت نخستین اتوبوس تاریخ استفاده کرد. در سال ۱۸۹۶، کارل بنز پتنتی برای طراحی نخستین موتور تخت تاریخ با پیستونهای افقی را کسب کرد . طراحی او یک ساختار انقلابی را وارد صنعت موتورسازی کرد که تابهامروز نیز در خودروهای پیشرفتهی مسابقهای نیز استفاده میشود.
رقابت و اتحاد با دایملر
در آغاز کارل بنز به دایملر پیشنهاد همکاری داد. رقابت بین دایملر و بنز، بهویژه در مورد طراحی موتور بسیار جدی بود. در سالهای اولیه قرن بیستم، هرکدام از این دو شرکت در بحثهای متنوع طراحی و ساخت موتور خودرو، پیروزیهایی را کسبکرد . در یکی از این رقابتها، کارل بنز نیز از موقعیت مدیریت طراحی در شرکت خودش استعفا داد و از سال ۱۹۰۳، بهعنوان عضوی از هیئتمدیره مشغول به کار شد. او در فرایند ادغام شرکتش با بنز و شکلگیری دایملربنز در سال ۱۹۲۶ هم کارل در سال ۱۹۱۲، تمام سهامش در شرکت خانوادگی را فروخت و آن را به پسرانش، یوجین و ریچارد واگذار کرد. البته، او به عضویت در هیئتمدیرهی شرکت اصلی بنز ادامه داد.
در جنگ جهانی اول، دو شرکت بنز و دایملر تولید محصولات خودشان را به مقدار زیادی افزایش دادند. بعد از اتمام جنگ، اقتصاد آلمان وضعیت بسیار نگرانکنندهای داشت و اتومبیل محصولی لوکس محسوب میشد و ۱۵ درصد مالیات اضافه در پی داشت. در آن زمان، آلمان با مشکل کمبود سوخت نیز روبهرو بود. بههرحال در سال ۱۹۱۹، شرکت Benz & Cie طبق پیشنهاد کارل بنز و با نمایندگی کارل جان، رقیب دیرینه، یعنی دایملر، پیشنهاد همکاری داد که با مخالفت آنها روبهرو شد.
اقتصاد کشور آلمان در سالهای بعد، بیشتر سقوط کرد و تولید هر دو شرکت دایملر و بنز کم شد . درنهایت، مذاکرات در سال ۱۹۲۴ بین این دو شرکت ادامه یافت و در همان سال، قرارداد منافع مشترک تا سال ۲۰۰۰ بین این دو غول خودروسازی در آن سالها امضا شد. بر مبنای این قرارداد امضاشده، آن دو شرکت طراحی، تولید، خریدوفروش و تبلیغات خودروهای خود را با کمک همدیگر انجام میدادند؛ اما کاملا مستقل ماندند.
پس از ادغام دایملر و بنز نیز، کارل در هیئتمدیره حضور داشت. در زندگینامه کرل بنز میخوانیم که همکاری نزدیک دایملر و بنز در همان سالهای اولیه سبب شد این دو شرکت در سال ۱۹۲۶، بایکدیگر همکاری کنند و ادغام شوند و Daimler-Benz را احداث کنند. کارل بنز در شرکت جدیدش نیز عضو هیئتمدیره بود.
زندگی شخصی و مرگ کارل بنز
در بخش خصوصی زندگینامه کارل بنز می خوانیم که کارل بنز در سال ۱۸۷۲ با برتا رینگر ازدواج کرد. آنها صاحب ۵ فرزند بودند که پسرانشان، به اسم یوجین و ریچارد، مدت زمانی را در شرکت پدر مشغول بهکار بودند و بعد ها نیز شرکت خانوادگی را اداره کردند. همچنین، دختران او ، ملارا و فیلدا و الن نام داشتند.
مخترع نخستین خودرو تجاری تاریخ، در سال ۱۹۲۹ در منزل شخصی خود در لادنبرگ ازدنیا رفت. در هنگام مرگ، کارل بنز ۸۴ سال داشت و به علت مبتلا به بیماری برونشیت جانش را از دست داد . برتا بنز تا موقع مرگش ، در همان خانه زندگی کرد. دیگر اعضای خانواده بهمدت ۳۰ سال دیگر نیز در همان خانه سکونت داشتند. که امروزه، خانهی او بهعنوان مکانی تاریخی شناخته می شود
منبع:bazaracademy.ir |